De antwoorden op al je vragen

Hieronder vind je een uitgebreid antwoord op de vragen die ons het vaakst gesteld worden. Staat jouw vraag er niet tussen? Aarzel dan niet ze rechtstreeks te stellen via ons contactformulier.

Ik heb al veel gelezen, maar wil nu graag concrete info om echt te kunnen opstarten. Wat moet ik nu doen ?

Schrijf u in op onze welcomesessie! U ontdekt er alles wat u concreet moet weten om op te kunnen starten.
Schrijf u in met uw e-mailadres en vergeet niet op de link te klikken in de bevestigingsmail die u zal ontvangen. Volg tot slot alle stappen op die u van ons zal ontvangen.

Wanneer komt mijn verkooppunt in aanmerking om pers te verkopen ?

Als u:
- een btw-nummer bezit
- uw statuten de vermelding 'toelating voor verkoop van persproducten' bevatten
- als er geen overaanobd van persverkooppunten in de buurt is, zodat uw verkoopppunt voldoende potentieel bezit voor een rendabele persverkoop op uw locatie

Wat heb ik nodig in mijn winkel om pers te kunnen verkopen ?

- Een afgesloten afzetplaats waarin de persbakken 's nachts geleverd kunnen worden
- Persmeubilair voor het optimaal presenteren van de kranten en tijdschriften
- Een aangepast kassasysteem

Welke documenten moeten in orde gebracht worden voor ik kan opstarten ?

Als u in een bepaalde maand wil starten met het aanbieden van pers, dan moet u nog vóór de 10de van de maand voordien het volgende bezitten: akkoorden uitgevers, btw-nummer, statuten, contracten, waarborg en domiciliëring, schets afzetplaats

Wat is consignatie ?

Consignatie betekent dat de uitgevers eigenaar blijven van hun titels tot deze verkocht zijn. U betaalt de geleverde titels via de voorafbetalingen en het saldo einde maand.

Wat is recht van retour ?

De niet verkochte exemplaren die door u in correcte staat worden teruggestuurd op de gevraagde datum worden gecrediteerd.

Waarvoor dienen de voorafbetalingen en de waarborg ?

De waarborg kan aangesproken worden als de voorafbetalingen niet zouden betaald worden.

Wat is de termijn voor het opstarten van een nieuw persverkooppunt ?

Deze termijn varieert van enkele weken tot enkele maanden, afhankelijk van onder meer de goedkeuringen van de uitgevers, de aanvraag van de bankgarantie …

Hoe moet ik de de persleveringen laten verder lopen bij een overname van een krantenwinkel ? (Bij een overname blijven de verkregen persakkoorden geldig.)

Om op uw btw-nummer te kunnen starten met perslevering op de 1e van een bepaalde maand, hebben we ten laaste twee maanden voordien de door beide partijen (overlater en overnemer) ondertekende overnamebrief nodig, zodat u alle nodige stappen (akkoorden uitgevers, btw-nummer, statuten, contracten, waarborg en domiciliëring, schets afzetplaats) klaar kunt hebben tegen de 10de van de maand voor u start.

Zijn er kosten verbonden aan het opstarten van een persverkooppunt ? Wat verdien ik ? Wat zijn de winstmarges ?

Zowel de welcome sessie als de opleidingen (oa ivm de procedures) in de trainingstore zijn gratis. De marges (tot 25%) worden bepaald door de uitgevers en er geldt het recht van retour (niet verkochte exemplaren kunnen teruggestuurd worden).

Welke kranten en magazines zal ik beleverd krijgen en in welke hoeveelheden ?

Het assortiment wordt door u bepaald in overleg met de uitgevers en de distributeur op basis van de door u beschikbaar gestelde ruimte voor pers (aantal lopende meter). De aantallen per titel worden bepaald in functie van het potentieel en/of de gemiddelde verkoop van het winkelpunt.

Om hoe laat wordt er geleverd ?

De ritten zijn zodanig opgesteld dat zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de openingsuren van alle verkooppunten op de ronde. Op sommige dagen zal later dan normaal geleverd worden (bv. omdat kranten later afsluiten owv voetbal de vorige avond).

Waar moet ik dagelijks op letten als ik pers verkoop ?

Dit wordt in detail uitgelegd tijdens de hele dag opleiding 'procedures geleverden en onverkochten en distriweb', die doorgaat in de Trainingstore, in de maand vóór de opstart van uw persverkooppunt.

Wie moet ik contacteren (als ik in verlof ga, voor nabestellingen, voor klachten, …) ?

U communiceert best zoveel mogelijk via distriweb.be (uw geïdentificeerd platform voor dagelijks gebruik). Bijkomend ontvangt u voor opstart nog een concrete briefing met alle belangrijke contactinfo, alsook een checklist.

Hoe kan ik extra klanten aantrekken? Hoe kan ik een klant iets extra proberen te verkopen ?

Door het aanbieden van extra producten en diensten/diversificatie, zoals loterijproducten, pakjesdienst, gadgets, kantoorbenodigheden, e-sigaretten, broodjes … Tijdens de opleiding 'Boost your sales' in onze Trainingstore ontvangt u hierover tal van tips.

Geen antwoord op je vraag gevonden ? Contacteer ons